Thursday, February 19, 2009

Yerel, Dogal, Mevsimine Uygun Beslenmek



Blogumda ozellikle beni gercekten ilgilendiren, benim heyecanla anlamaya calistigim, yapmaya gayret ettigim dusunceleri, aksiyonlari, hedefleri yazmaya calisiyorum. Yani laf olsun diye soz etmiyorum bunlardan, birebir takipcisiyim yazdigim herseyin.

Iste bunlardan biri "Eat locally & seasonally" yani "Yerel ve mevsimine uygun ye!"

Gerek ekonomik gerekse saglik acisindan en pragmatik fikir. Holistik beslenme egitimi almaya baslamadan once yine bu fikirlerle ilgiliydim ama egitimle birlikte cok daha derin arastirmaya baslayinca herseyin nedenini, nicinini gordum. Sadece sunu ye, bunu yeme olayindan cok daha derin, esas dava "neden bunu yemem gerek, nicin bundan uzak durmam gerek?". Bu yuzden ne ogreniyorsam bunu neden ve nicinleriyle paylasmak istiyorum.

Bir kere sunu biliyoruz ki her meyve ve sebzenin bir mevsimi var yasadiginiz iklime gore. Iklimi disinda aldiklariniz bilin ki taaaa anasinin korunden geliyorlar. Burda mesela kisin ortasinda cilek var her yerde, bu cilek kimbilir hangi Guney Amerika ulkesinden geliyor, eger organik degilse yetistirilirken bir suru tarim ilaci uzerine serpiliyor, Amerika'dan iceri girerken de bakteri olmasin diye serpilenler cabasi. Tatsiz tuzsuzlugu da, cep yakan fiyatlari da baska konular. Simdi bu cilegin yarari mi var zarari mi? (Turkiyemiz aslinda konum itibariyle cok sansli, her bolgede yaz kis birbirinden cok degisik urunler yetisebiliyor.)

Ekolojik acidan dusundugunde ise yakilan benzin, cevreyi kirleten tarim ilaclari da dunyamizin omrunu kisalttikca kisaltiyor.

Oysa sebze ve meyveleri ikliminde yersek yararlari cok daha fazla. Bunlar yapilan arastirmalarla kanitlanmis. Ne ucuzsa, ne bolsa onu alin. Bizim pazarlarimizin gozunu seviym, ozellikle de saticiyi gide gele taniyorsak, mali nerden getirdigini biliyorsak. Yazin annemle Akcay'in o muthis pazarindan aldiklarimizla taptaze deniz borulcesinden ne salatalar yaptik, taze fasulyeden ne zeytinyaglilar, semizotundan ne mezeler. Migros'da var ayni yerde ama tum Turkiye'yi dolasiyordur getirdikleri. Migros'u falan kotulemek de degil amacim ama bir kere cevre koylusunu, ciftcisini desteklemek icin pazardan alisveris yapmak en guzeli, kendi sagligimiz icin en iyisi, dunya acisindan da en akillicasi. Herseyi alamayiz ama en azindan taze sebze ve meyveyi lokal olan pazarlardan alalim.

Farmer's Marketler Amerika'da bizim pazarlar gibi. Sahsen her zaman gidemiyorum cunku bize biraz uzak ancak Whole Foods'tan locally grown(lokal yetistirilmis urunleri) almayi tercih ediyorum. Bir de ne ucuzsa ve mevsimindeyse onu aliyorum. Mevsiminde oldugunu bazi takip ettigim web sitelerinden buluyorum. http://www.eattheseasons.com/foodseasons.htm
Dunya yok olmadan once ha gayret diyorum!!!