Tuesday, February 10, 2009

Mantar Sote...



Dun gece Obama'nin canli basin toplantisi vardi. Ekonominin canlanmasi icin ongorulen 800 milyar dolarlik planin kongreden gecmesi icin didiniyor. Inanilmaz kendine guvenliydi her zaman oldugu gibi, soylediginden emin, konuya hakim, ne yaptigini biliyordu. Ben de istemezdim baskanliga adim atar atmaz para istemeyi ama sartlar bunu gerektiriyor dedi. Nitekim dogru, issizlik rekorun rekoruna kosuyor Amerika'da. Bunun bas sorumlusu da bankalar. Halki sadece kendileri para kazansin diye odeyemeyecekleri mortgage taksitlerine bogdular. Alim gucu cok dusuk olan insanlari da yalan yanlis ev sahibi yapmaya calistilar, faizler yukseldiginde herkes tepetaklak oldu. Wall Street'teki snoblar, burnu bes karis yukarida olan bankacilar da su anda belki issiz kaldi ancak onlar zaten coktan parsayi goturdu, tabii banka memuru olanlari kastetmiyorum, executive tabakasindaki mudurler sozunu ettigim. 20 sene calismasalar New York gibi pahali bir yerde gayet normal sartlarda gecinebilecek durumda olduklarini okudum gecen gun. Neyse ekonominin hali icler acisi guzel seylerden bahsedelim)))

Biraz once denedigim sipsak bir tarifle baslayalim. 5 dakikada hazir desem ve cok lezzetli desem bilmiyorum yeterli olur mu?


3-4 tane mantari aldim, birkac parcaya boldum, hafif ateste az biraz zeytinyagiyla cevirdim. Suyunu cekmesini falan beklemiyorum, o zaman mantarlar cok kuruyor, zaten hic bir yemegin cok da fazla pisirilmemesi taraftariyim. Besin degerlerini kaybetmeden, canli gorunumleri bozulmadan, renkli renkli yemek en guzeli ve en sagliklisi... Mantarlari sote ederken, pirasanin da sogana benzeyen yesilimsi kismini dogradim. Pirasayi sadece zeytinyagli pirasa yemegi yapmak icin kullanmiyorum ben ilk firsatta hemen degerlendiriyorum. Ileride verecegim uyduruk Cin yemegi tariflerimde de hemen pirasa dograrim mesela. Zaten cok uydur kaydir yapiyorum kafama gore, eglenceli oluyor. Neyse mantar ve pirasadan sonra domates dogradim, benim dogradiklarim organik kucuk kahvalti domatesi, guzel bir tadi var yoksa bu mevsimde domates feci oluyor, almiyorum desem yeridir. Ancak bu kucuk olanlar lezzetli ve kirmizi. Domatesten sonra uc dakika bekledim domates kendini saldi, en son maydanoz koydum. Anlatamam ne kadar guzel oldugunu, biraz tuz, biraz da kirmizi biber. Dedigim gibi cok fazla pisirmiyoruz. Boyle yilgin bir ifadesi olmayacak, canli duracak. Fotograf koymak isterim ama galba o konuda kendimi gelistirmem gerek. Berbat cikiyor benim fotolar.

Bugun baska bir konudan soz etmeyi kararlastirmistim, bu mantar sote isi bozdu. Mantardan bahsetmisken onun yararlarini tekrar hatirlatmak isterim. Kalorisi cok az, kolestrol yok, yag yok, tuz yok bunun yaninda protein ve B vitamini yonunden cok guclu, potasyum ve selenyum deposu. Aslinda mantarlarin yararlarini orda burda okuyorsunuzdur da size son yillarda yapilan arastirmalar sonucunda ortaya cikan cok onemli bir bulgudan soz etmek istiyorum.

Mantar ayni zamanda cok da onemli bir karbonhidrat deposu. Karbonhidratlar vucudumuzun benzini bir bakima, enerjiyi bu gruptan aliyoruz. Fakat gecen yillarda sadece enerji degil ayni zamanda vucudumuzun haberlesme araclari olarak da gorev yaptiklari ortaya cikti. Yani kompleks karbonhidratlar bagisiklik sistemi hucrelernin arasinda kominikasyonu iyilestiyorlar boylece kanser gibi hastaliklara karsi daha etkili oluyorlar. Son yillarda kanser hastalarina doktorlarin verdigi mantar ozu takviyelerinin sebebi bu.