Tuesday, February 24, 2009

Balikkkkk


Dun aksam yemekte firinda balik vardi, yaninda da bol yesil salata. Iki duble de raki ictik kocamla, tabii benimki raki sayilirsa, dibinde raki gerisi su, sadece anasonun tatli tadini seviyorum, alkollu olunca midem bulaniyor. Raki sevenlerden bir yuh duyar gibiyim ama yapabilecek pek de birsey yok.


Baligi da cok fazla ozenmeden yaptim yine de guzel oldu. Baligi zaten temizletmistik, acik deniz baligi mackarel(uskumru - tadi turk baligina benziyor diye benim favorim , bizde de balik ekmekcilerin yaptigi balikmis) almistik. Ciftlikte yetisen baliklari almamayi ozellikle tercih ediyorum. Mackarelimi soyle bir zeytinyagina buladim, uzerine buyuk sogan ve limon dilimleri koydum. Sadece bu. Once firinda iyice pisirdim sonra da ustunu kizarttim broil denen herkesin bildigi benimse yeni kesfettigim izgara turuyle.

Bir yandan yaparken bir yandan da dusunuyorum yarin bunu bloga yaziym diye. Balik soyle yararli boyle yararli diye duyuyoruz surekli de balik niye yararli, bundan soz etmek istiyorum.

Balik, doymamis yag orani yuksek omega - 3 fatty acidleri iceriyor. Bunun esas nedeni, okyanus sularinin soguk ve baliklarin da bu soguk sularda yasamak zorunda olan canlilar olmasi. Vucutlari da tabii ona gore sekillenmis. Hucre zarlari ve enerji depolari bu degisik sekilde olan omega 3 fatty acidlerinden dolayi sifir dereceye yakin isilarda islevini yitirmeden calisiyor. Yani donmuyor. Kalp krizi ya da felc neden oluyor, vucudumuzda damarlarin tikanmasindan degil mi? Yaglar donunca birikiyor ve damarlari tikiyor. En basit aciklamasi bu. Eger omega 3 agirlikli beslenirsek damarlarda kan hep akacak, akacak, akacak...

Tabii bir de vucut, damarlari bazen tamir ediym diye orda inflammation(enflamasyon) yaratiyor, surekli ayni seyi yapmak zorunda kalinca damarlar zarar goruyor ve kalp krizi riski artiyor. Omega 3 yaglari ayni zamanda bu enflamasyonu da ortadan kaldiriyor.

Beynimize ve merkezi sinir sistemimize de olumlu etkisi bin tane arastirmayla kanitlandi, beynimizin zaten %60'inin yagdan olsutugunu daha onceki yazilarimda belirtmistim. Son yillarda, aldigimiz balik yagi kapsullerinin depresyona da inanilmaz iyi geldigini buldular. Bunu ben bizzat tasdikleyip onalyliyorum depresyona meyilli kisiligimden dolayi:))))

Ben Turkiye'ye her gidisimde burdan balik yagi goturuyorum anneme ve dayima. Gunde 1000 mg balik yagi kapsulu herkes almali, herkes. Eczanelerde pahali daha cok internet sitelerinden bakin son kullanma tarihlerine dikkat ederek. Ama butceniz elverdigince alin, birisi yurt disina gidiyorsa ismarlayin.